Kunst kijken om te kopen…. Hoe doet u dat?

Er zijn veel misverstanden en misvattingen over hoe ‘men’ kunst zou moeten waarderen. En dan bedoelen we met waarderen, ‘appreciëren’ en niet ‘een waarde in geld aan toekennen’. Hieronder krijgt u zes adviezen, die zijn ingegeven door de behoefte aan een juiste appreciatie van kunst. We hebben de adviezen opgetekend uit de monden van een drietal kunstverzamelaars.

U bent in een galerie of op een kunstbeurs of in het atelier van een kunstenaar en u heeft de intentie een kunstwerk te kopen. Hoe kijkt u dan naar de aanwezige kunst?

  • Gun een kunstwerk een iets langere blik dan een vluchtige. Soms pakt een werk u pas als u er iets langer naar kijkt. Bijvoorbeeld omdat u een verband ziet of een detail dat u extra boeit of een diepere dimensie. Kunstwerken die in tweede instantie boeien, blijven niet zelden langer boeien dan de kunstwerken waar u met de eerste blik door aangetrokken wordt. Er zijn mensen die na een bezoek van een half uur menen ‘de hele galerie gezien te hebben’. Zoals er ook mensen zijn die op een kunstbeurs waar bijvoorbeeld vijfhonderd kunstwerken zijn geëxposeerd, bij hun vertrek na twee uur zeggen dat ze ‘de beurs gezien hebben’.

  • Bekijk een werk met uw hart, luister naar uw gevoel. Denk in eerste instantie niet aan de plaats die het werk zou moeten krijgen, of het werk technisch knap gemaakt is, wat het werk kost, of de kunstenaar een lange staat van dienst heeft, geschoold is of veel verkoopt, bijvoorbeeld. Denk niet te veel, maar VOEL. Wat en hoeveel doet het werk met u?

  • Een werk moet meer met u doen dan slechts ‘iets’. Het moet u prikkelen en/of uitdagen, uw oog strelen, verbazen, intrigeren of vasthouden. Elke emotie is goed en elke extra emotie maakt het werk beter. Een werk dat alleen maar mooi is, zal eerder gaan vervelen dan een werk dat u meerdere gevoelsdimensies biedt.

  • Als meerdere kunstwerken u aanspreken en u om welke reden dan ook niet alle werken die u aanspreken kunt of wilt aanschaffen, maak dan eerst een voorselectie en bekijk na een kop koffie (of ander drankje) die selectie nog eens nader. Er zijn mensen die er eerst een nachtje over willen slapen. Kom dan de volgende dag terug of maak een afspraak waardoor u de kunstwerken of uw meest favoriete kunstwerk, later nog eens kunt zien.

  • Het is zonde als u een werk aanschaft waarop u na enige tijd bent uitgekeken. Als u niet zeker bent over uw goede gevoel voor het werk, vraag dan aan de kunstenaar of u het werk op zicht mag hebben. Als de kunstenaar daarmee instemt, is het alleszins redelijk daar een vergoeding tegenover te stellen.

  • Verdiep u in de laatste instantie in ‘the making off’ van het werk dat u overweegt aan te schaffen. Misschien wilt u meer weten over de gebruikte technieken en/of materialen. Misschien wilt u meer weten van de kunstenaar zelf of over zijn of haar drijfveren in het algemeen en bij dit werk in het bijzonder. Als de informatie u bevalt, heeft u een extra reden om het werk te kopen. Als de informatie u niet bevalt, kunt u kijken of deze informatie u verder koud laat. Als de informatie u tegenstaat zal die u waarschijnlijk niet meer loslaten en dan moet u zich afvragen of u het werk toch wel zou moeten aanschaffen.


Al bijna 20 jaar leggen Stichting Kunstweek en De Kunst Collega’s (en haar rechtsvoorgangers) op allerlei manieren contacten tussen kunstliefhebbers en kunstenaars. Onder andere met kunstbeurzen, kunstboeken en atelierbezoeken. Als een of meer van deze contacten u aanspreken, word dan ook Vriend van Stichting Kunstweek! (www.kunstweek.nl/word-vriend)