Kom tijdens de Kunstweek naar Vleeshal

Home » Kunstweek 2019 deelnemers » Kom tijdens de Kunstweek naar



Gegevens bezoeklocatie

Vleeshal
Markt 1
4331 LL Middelburg

Bezoek website

Kunstwerken

Tijdens de Kunstweek is de volgende soort kunst te zien:
  • Schilderijen
  • Beelden / ruimtelijk werk
  • Overig

Wat is er te zien en/of te doen?

Tijdens de Nationale Kunstweek 2019 is in de Vleeshal de solotentoonstelling 'As Long As The Potatoes Grow' van Pieter Slagboom te zien.

Een keer in de vijf jaar reikt de Vleeshal de Vleeshal Kunstprijs uit aan een veelbelovend kunstenaar uit Middelburg om diens artistieke ontwikkeling te ondersteunen. Vleeshal nodigt een extern curator uit om de winnaar te selecteren en de toebehorende tentoonstelling samen te stellen. Voor deze editie werd curator en schrijver Julia Geerlings gevraagd. Zij kende de Vleeshal Kunstprijs 2018 toe aan Pieter Slagboom. De tentoonstelling is het resultaat van een doorlopende dialoog tussen de kunstenaar en de curator.

Het werk van Pieter Slagboom is een poëtische analyse van de hedendaagse samenleving. Tegelijkertijd verbeelden zijn potloodtekeningen zijn innerlijke wereld. Ze zijn gevuld met persoonlijke symbolen en refereren naar de grote thema's van het leven; geboorte, dood, religie en seksualiteit. In zijn eigenzinnige herkenbare tekenstijl van kronkelende en arcerende potloodlijnen in verschillende heldere kleuren ontvouwen zich confronterende en mysterieuze scènes.

Voor de tentoonstelling 'As Long As The Potatoes Grow' heeft Slagboom een nieuwe installatie ontworpen, die bestaat uit tien monumentale tekeningen van 300 x 500 cm in een door de kunstenaar ontworpen stalen constructie. Deze installatie vormt een sleutelproject in Slagbooms ontwikkeling en komt op een moment dat in zijn werk schaal en de openbaring van de tekening als een ruimtelijk proces samenkomen. Zijn potloodtekeningen zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden en de monumentale ruimte van de Vleeshal biedt Slagboom de mogelijkheid om zijn tekeningen op nog groter formaat uit te voeren.

Schaal en formaat zijn in zijn werk niet alleen een formele aangelegenheid, maar ook een inhoudelijke. Via een labyrintische route wordt de beschouwer langs tien tekeningen geleid, die dynamisch door de ruimte hangen. Op het ene moment sta je als beschouwer dicht op de tekening en op een ander moment is er ruimte om de tekening als een panoramisch landschap te aanschouwen. Hoe langer je door de ruimte loopt, hoe scherper de vorm en de inhoud worden. Slagboom bouwt het beeld op in zachte heldere kleuren, die op de linnen doeken een ruimtelijke werking krijgen door gelaagde golvende of kronkelende potloodlijnen. De zachtheid van het potlood en de helderheid van de kleur staan in schril contrast met de expliciete scènes, die langzaam gestalte krijgen.

Deze trage openbaring creëert bij de beschouwer de tijd om de gelaagde opbouw van de motieven in het werk tot zich te nemen; een vrouwfiguur die gebogen staat over een manfiguur die in een kist ligt, een clitoris die een penis penetreert, grote voetzolen, urineren op een gezicht, parende ratten, snuffelende honden. Het zijn provocerende beelden, waarbij de beschouwer instinctief wil wegdraaien. Maar wie blijft kijken ziet ook een innerlijke wereld van absurde rituelen en persoonlijke symbolen rondom de dood, geweld en seksualiteit die niet direct te duiden zijn.

Zowel in formele als in thematische zin zijn er vele paradoxen in het werk aan te wijzen; de geurwereld van de hond versus de visuele wereld van de mens, beschaving versus instinct, dood versus leven, organisch versus geometrisch, man versus vrouw. Een terugkerend thema is de mens in conflict, die gevangen zit tussen de culturele en sociale normen en zijn biologische gedrag. Met name de dwang die religie en cultuur op het lichaam en intellect drukt. De Franse schrijver en filosoof Georges Bataille deelt Slagbooms fascinatie voor de samenhang tussen erotiek, geweld, dood en geloof. Twee dingen zijn onvermijdelijk,' schrijft Bataille, 'Wij kunnen niet vermijden dat we sterven, en wij kunnen evenmin vermijden grenzen te overschrijden. Sterven en grenzen overschrijden is in wezen hetzelfde'.

Pieter Slagboom (1956, Valkenisse, woont en werkt in Middelburg) had eerder tentoonstellingen bij Spaceburo Antwerpen, Bytheway Projects Amsterdam, Stedelijk Museum Schiedam, Albada Jelgersma Gallery, Amsterdam (groep), Krammig & Pepper Contemporary, Berlijn. Zijn tekenprojecten 'Parma Violet' (2010) en 'Salt' (2017) zijn uitgegeven bij Revolver Publishing in Berlijn.

Julia Geerlings (1985, Amsterdam) is curator, schrijver en co-directeur van A Tale of a Tub in Rotterdam. Ze heeft tentoonstellingen en performances georganiseerd voor o.a. de Oude Kerk in Amsterdam, Le Moinsun in Parijs, Kunstfort bij Vijfhuizen, Thkio Ppalies in Nicosia en Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag. Ze is docent aan de HKU, adviseur voor het AFK en CBK Rotterdam en volgend jaar zal ze als als curator-in-residence verbonden zijn aan Cité des Arts in Parijs.


Openingstijden

Zaterdag  9 november van 11:00 tot 17:00
Zondag  10 november van 11:00 tot 17:00
Maandag  11 november gesloten


Dinsdag 12 november gesloten
Woensdag 13 november van 13:00 tot 17:00
Donderdag  14 november van 13:00 tot 17:00


Vrijdag 15 november van 13:00 tot 17:00
Zaterdag 16 november van 13:00 tot 17:00
Zondag 17 november van 13:00 tot 17:00






Stichting Kunstweek
Oeverkruid 13
4941 VV Raamsdonksveer
E   info@kunstweek.nl
T   0162 58 09 09